Reklama na Facebooku pro firmy

Propagujeme firmu na Facebooku – jak a za kolik?

Pavel si před několika měsíci pořídil restauraci v jednom malém městě. Vyběhal povolení, sestavil lákavý jídelní lístek a ke splnění svého snu mu chyběl poslední krůček – získat stabilní klientelu.

Dlouho přemýšlel nad nejrůznějšími triky, jak zviditelnit svou firmu. Protože měl pod čepicí, uvědomoval si sílu sociálních sítí. Pro začátek mu přišlo nejrozumnější využít potenciálu té největší – Facebooku.

4 osvědčené postupy, jak dát o sobě vědět na Facebooku

Pavel používal Facebookový účet od svých studentských let. Přesto si nebyl jist, zdali by sám dokázal přijít na ty nejúčinnější způsoby, jak zde propagovat svou restauraci. Rozhodl se tedy poradit se svými přáteli.

V pátek večer sezval pár světa a sociálních sítí znalých, aby dali hlavy dohromady. Pojďme se nyní společně vypravit na tuto brainstormingovou seanci. Seznamme se s jejími účastníky a podívejme se zblízka na 4 zajímavé nápady, jež zde spatřily světlo světa.

1. Firemní stránka jako základ

„Firemní stránku si vytvoříš zadarmo a nepotřebuješ k tomu žádné speciální znalosti,“ začal radit Radim, kamarád, s nímž Pavel seděl celou základku ve stejné lavici. „V podstatě funguje velmi podobně jako soukromé profily. Vyplníš potřebné informace, nahraješ fotografie a můžeš začít publikovat.“

„Říkal jsem si, že bych na ní mohl každý den dávat denní menu,“ přemýšlel nahlas Pavel. „Řekni mi ale jednu věc – kolik lidí to uvidí?“

Radim se zamyslel. „Rozhodně nestačí jen přidávat obsah, byť by byl sebezajímavější. V první řadě potřebuješ fanoušky. Jako provozovatel restaurace máš v tomto výhodu. Můžeš návštěvníkům nabídnout třeba kafe zadarmo, když ti ji lajknou.“

„Dobrá, předpokládejme, že jsem získal pár fanoušků,“ pokračoval Pavel. „Prostřednictvím stránky jim budu zobrazovat nejrůznější obsah. Mohou i oni nějakým způsobem komunikovat se mnou a mezi sebou?“

V tom se do hovoru vložila Jana. Pracuje v cestovní kanceláři, kde má na starosti interakci mezi jejich společností a klienty na sociálních sítích. Vysvětlila, že firemní profil slouží zejména k jednosměrné komunikaci – podnikatel publikuje příspěvky, uživatelé si je prohlíží a v ideálním případě také komentují, lajkují nebo sdílí. Mohou nás kontaktovat přes messenger, ale chceme-li, aby se bavili i mezi sebou či spoluvytvářeli obsah, musíme vytáhnout další zbraň z našeho marketingového arzenálu – Facebookové skupiny.

2. Skupiny poslouží pro větší dosah příspěvků

Jana pokračovala: „Když publikuješ nějakou novinku na firemní stránce, nezobrazí se všem. Ve skutečnosti ho uvidí jen malé procento fanoušků. Facebook postupem času stále více omezuje dosah příspěvků, aby tě donutil pustit chlup a zaplatit si inzerci.“

„U skupin to probíhá jinak. Ať už do ní přispěješ ty nebo řadový uživatel, uvidí to mnohem víc lidí. Ve výchozím nastavení dokonce systém upozorní její členy na nový obsah. Objeví se jim notifikace prostřednictvím takového toho zvonečku v horním menu – víš, co mám na mysli?“

„Myslím, že ano,“ přitakal Pavel. „Na tom samém místě, kde se dozvídám, když se někomu líbí můj příspěvek, okomentuje ho nebo mě označí na fotografii. Chápu to správně?“

„Přesně, jak říkáš,“ potvrdila Jana.

Pavel se na chvíli ponořil do svého nitra. „Teď jsi mě přivedla na jednu myšlenku. Jestliže publikace na firemních profilech mají malý dosah a obchází se to vytvořením skupiny, nebylo by snazší zaregistrovat si nový soukromý účet a používat ho k zviditelnění mé restaurace?“

3. Soukromý profil je dobrý sluha, ale zlý pán

„Přesně takhle jsem před časem řešila propagaci manželova byznysu,“ zapojila se do debaty Šárka. „Vytvořila jsem soukromý profil a místo jména a příjmení jsem zadala název firmy.“

„A jak to fungovalo?“ otázali se téměř jednohlasně ostatní. „Přijde ti to jako dobrý nápad?“

„Abych byla upřímná, nedovedu na tohle jednoznačně odpovědět. Když jsem na profilu něco sdílela, mívalo to velký ohlas. Obzvláště pokud jsem vymyslela něco zábavného. Pak se to šířilo rychleji než úplavice na pionýrském táboře.“

„Během 2 let jsem takhle manželovi pomohla získat zakázky za desítky tisíc. Pak mi ale jednoho dne profil zablokovali. Jak jsem se později dozvěděla, porušovala jsem tím pravidla Facebooku. Podtrženo, sečteno – nejspíš takto dosáhneš lepších výsledků než pomocí stránky a skupiny, ovšem kdykoliv můžeš přijít o vybudované kontakty.“

4. Facebook Ads – pro ty, co se s tím nechtějí párat

„Chtělo by to aspoň ze začátku dát o sobě pořádně vědět,“ spřádal Pavel plány. „Budovat komunitu věrných zákazníků určitě není na škodu. Ale potřebuju zaplnit lokál – čím dříve, tím lépe.“

Radim vyndal cigaretu z úst, chystajíce se z nich v následujících minutách vypouštět místo kouře trochu marketingového moudra. „Víš, co ti pomůže, Pavle? Facebook Ads.“

„Jedná se o reklamní systém, který najdeš přímo v menu svého účtu. Na rozdíl od strategií, co jsme probírali doposud, tato stojí peníze. Co za ně dostaneš? Máš hned několik možností. V tvém případě bych pro začátek inzeroval nově vytvořenou stránku. Snaž se získat fanoušky z blízkého okolí, abys je později mohl oslovit zajímavým obsahem. Zároveň si myslím, že bys mezi tou samou cílovou skupinou měl propagovat svůj web. Hlavně stránku s poledním menu. Spusť kampaň krátce před obědem a v inzerátu použij fotku některého z jídel. Ať uživatel doslova slintá.“

„Tahle myšlenka se mi fakt líbí,“ přemítal spokojeně Pavel. „Kolik to tak stojí? Nemůžu si zatím ještě moc vyskakovat.“

„Neboj, že by ses zruinoval,“ uklidnil ho Radim. „Celkové náklady ovlivňuje několik faktorů. Facebook nabízí různé reklamní plochy a jejich ceny se liší diametrálně. Velkou roli hraje i to, jestli se rozhodneš zobrazovat inzerát na mobilních zařízeních nebo na klasických počítačích. Doporučuju ti experimentovat – někdy se vyplatí dražší řešení, jindy ne. Na rozjezd ti bude klidně stačit stovka denně.“

Vybrat jednu strategii nebo je kombinovat?

„Často slýcháme rčení: Lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše,“ vzala si znovu slovo Šárka. „Na druhou stranu, kdo by nebral rovnou holuba v hrsti, že?“

„Zkus uvažovat podobným způsobem při plánování strategie. Jestli máš málo času, vyber si jednu a dělej ji pořádně. Pokud však zvládneš věnovat se tomu víc, zařaď do marketingového mixu i další. V jejich kombinaci vidím velký potenciál. Jedna může doplňovat druhou. Dosáhneš tak měřitelně lepších výsledků.“

Měsíc se vyhoupl nad obzor. Po cestě zalité jeho paprsky kráčel Pavel domů. Vstřebával ideje z dnešního večera.

Po 3 týdnech tvrdé práce se po ní opět vracel. Tentokrát však odcházel z restaurace, jež praskala ve švech z náporu hostů.

Online kurz zdarma

Nauč se vydělávat pomocí vlastních stránek či blogu

Spousta lidí se živí online. Někteří i dost slušně. Chceš se stát jedním z nich? Emailový kurz na míru dle tvých zkušeností a znalostí. Zdarma. Jdeme na to?

Napsat komentář

*
*
*
*