Jak vydělávat

Jak vydělávat s Google AdSense

Pepík, Jepík a Lepík studují na střední škole. Aby se nenudili, založili si vlastní blogy. Několik měsíců na nich publikovali natolik zajímavý obsah, že jim návštěvnost rostla skoro tak rychle jako výhonky marihuany ve skleníku strýce Kuřimíra.

A tak se nyní rozhodli, že na ně umístí reklamy Google AdSense, aby si vydělali na chlast.

Pepík má dokonce ještě vyšší ambice. V průběhu let sledoval, jak rodiče 5 dnů v týdnu tráví v práci. Jen zbývající 2 dny si našli trochu času sami na sebe. Ty většinou využívali k odpočinku, aby od pondělí opět zvládali dřít jak mezci. A zatímco jejich zaměstnavatelé si chrochtali blahem, Pepíkovi rodiče si nikterak vyskakovat nemohli.

Když mu otce v 50 letech vyrazili z práce a přes jeho letité odborné zkušenosti jej už nikdo nechtěl zaměstnat, Pepík si řekl, že na takovouto kariéru se může zvysoka vybodnout. Pojal tedy svůj blog jako dlouhodobý podnikatelský projekt. Po dokončení studií by se jím chtěl živit. Monetizace pomocí Google AdSense pro něho tak znamená první krok ke splnění tohoto snu.

3 způsoby, jak vydělávat s Google AdSense

Pepík a Jepík vždy měli za to, že AdSense nabízí majitelům stránek pouze jediný formát reklamy, který může mít různé rozměry. Lepík však zjistil, že mají na výběr z více variant:

  • AdSense pro obsah: Jedná se o klasické textové nebo grafické reklamy. Jakožto provozovatel/ka webu vyděláš za každý klik či za zobrazení.
  • Odkazové jednotky: Návštěvníci uvidí odkazy s tématy, které mají něco společného s obsahem stránky. Kliknou-li na některý z nich, ještě nedostaneš zaplaceno. Zobrazí se však vícero relevantních inzerátů. Zde již získáš odměnu za každé kliknutí. Může se snadno stát, že někdo klikne hned na několik reklam, díky čemuž se tvůj výdělek znásobí.
  • AdSense pro vyhledávání: Do webu si vložíš vyhledávací formulář. Uživatel do něho napíše, co na tvých stránkách potřebuje nalézt. Zobrazí se mu relevantní výsledky, jež obsahují i sponzorované odkazy. Tvoji čtenáři tak dostanou k dispozici užitečnou funkci a ty se můžeš těšit na výdělky za každé kliknutí na reklamy.

Teď si asi říkáš, která z těchto variant pro tebe bude nejvýnosnější.

Webmasteři nejčastěji používají AdSense pro obsah. Jde o vcelku univerzální formát reklamy, jenž se hodí na téměř každý druh blogu či webu.

Záleží ale také na tvé kreativitě. Například Jepík si založil blog s recenzemi různých literárních děl. Ve škole stejně musel přečíst moře knih a psát o nich různé referáty. Vytvořil tak jakýsi online čtenářský deník, kde publikoval obsah toho, co v rámci studia napsal.

Není divu, že mu tam nyní chodí zejména studenti, kterým se číst nechce. Ti potřebují co nejrychleji najít na jeho blogu recenze konkrétních románů. Proto Jepík implementoval AdSense pro vyhledávání. Díky němu uživatelé naleznou rychleji titul, který je zajímá a zároveň mnozí ze zvědavosti kliknou i na sponzorované odkazy. Tím Jepíkovi vydělávají peníze.

Kolik platí AdSense webmasterům za kliknutí/zobrazení?

Mezitím Jepík vykonával velkou potřebu. Protože tlak v konečníku mu dával na srozuměnou, že si zde nějaký ten čas posedí, vytáhl mobil a jal se analyzovat výdělečný potenciál této reklamní sítě.

Co zjistil?

Zejména jej zaujalo, že inzerenti se mohou rozhodnout platit za různé akce:

  • Za kliknutí (CPC): Jak již název napovídá, když někdo klikne na reklamu na tvých stránkách, inzerent zaplatí určitou částku a ty z ní obdržíš provizi.
  • Za zobrazení reklamy (CPM): V tomto případě vyděláš za každé zobrazení reklamy, bez ohledu na to, jestli na ni někdo klikne či nikoliv.
  • Za viditelné zobrazení reklamy (CPM viditelného zobrazení): Funguje podobně jako předchozí model. Liší se jen tím, že zadavatel reklamy platí pouze v případě, že návštěvník stránek skutečně jeho inzerát uvidí. Technicky to znamená, že se musí objevit na obrazovce alespoň z 50 % minimálně 1 sekundu.
  • Za interakci (CPE): Dostaneš zaplaceno za každou akci jako například umístění kurzoru po dobu 2 sekund nad reklamu, která se poté rozbalí.

Podle toho, co se však dočetl na zahraničních diskusních fórech, CPC model mnohonásobně převažuje.

Zadavatelé reklamy platí Googlu a ten určité procento ze zisku přenechává provozovateli webu či blogu. Konkrétně se jedná o 68 % u AdSense pro obsah a 51 % u AdSense pro vyhledávání.

Přesné částky se hodně liší v závislosti na tématice stránek a zemi, ze které přicházejí návštěvníci. Za extrémně špatných okolností se může jednat o pouhých pár korun za kliknutí. Na druhou stranu existují weby, jež si přijdou i na několik stovek za klik.

Proč se občas tyto částky vyšplhají do téměř astronomických výšin? Zadavatelé reklamy se sami rozhodují, kolik peněz nabídnou za kliknutí, zobrazení, viditelné zobrazení či interakci. Neexistuje žádný ceník jako v supermarketu, kde předem víš, že rohlík stojí 5 korun a jogurt 20. Čím více jsou ochotni zaplatit, tím častěji se jejich inzeráty zobrazují. A pokud nevytáhnou z peněženky dostatečný obnos, snadno se jim stane, že se jejich reklama neukáže nikomu. Jestliže si to tedy mohou dovolit, snaží se nabídnout co nejvíce.

Jak vysokou návštěvnost potřebuješ, abys mohl/a začít vydělávat?

Za dveřmi oné místnosti začal nervózně přešlapovat Pepík. Protože Jepíkovi se nechtělo vstávat od rozdělaného díla, rozhodl se jej zabavit informací o požadované návštěvnosti pro vytvoření účtu u Google AdSense.

Co mu prozradil zajímavého?

Kluci se obávali, že pro spolupráci s tak významnou reklamní sítí budou potřebovat mnohem větší množství čtenářů. Ukázalo se však, že AdSense se hodí i pro menší blogy. Neexistuje zde žádný požadavek na minimální návštěvnost.

Jakmile tedy vytvoříš nějaké rozumné množství obsahu, není důvod, abys jej nezačal/a ihned monetizovat. 

Jak založit účet Google AdSense

Pepík se zdál být touto informací natolik potěšen, že jej ani v nejmenším nerozhodil neplánovaný únik moči. Ve chvíli, kdy mu Jepík uvolnil místnost, do níž i králové chodí sami, již ve svém notebooku datloval potřebná data pro založení svého AdSense účtu.

Prvně si musel vytvořit Google účet. Ti, kteří používají některou z jeho služeb, například bezplatný email na Gmailu, tento krok mohou vynechat. Při registraci totiž automaticky vznikne i účet Google.

Poté navštívil domovskou stránku Google AdSense, kde vyplnil registrační formulář. Stačilo následovat pokyny na obrazovce a během chvíle měl účet vytvořen.

Nové AdSense účty mají status neaktivní. Pepík zjistil, že pro aktivaci musí podniknout následující kroky:

  • Propojení webu se službou AdSense: Ve svém nově vytvořeném účtu našel HTML kód. Ten zkopíroval a vložil do svého blogu. Jak to přesně udělal, si povíme za malinkou chvilku.
  • Zadání platební adresy: Zde zadal číslo svého účtu a adresu.
  • Ověření telefonního čísla: Se skřípěním zubů vyplnil i telefonní číslo. Samozřejmě, že kdyby Google chtěl, tak se bez něho obejde (stejně jako většina seriózních reklamních systémů). Google ovšem nechce a s nějakou trapnou výmluvou pravidelně využívá příležitostí, jak se dostat k osobním údajům ohromného množství lidí.

Následně musel pár dnů počkat, až administrátoři zkontrolují jeho stránky a účet definitivně aktivují.

Jak vložit reklamy do stránek

Po několika dnech se všichni 3 kamarádi mohli těšit ze schváleného AdSense účtu. A tak dali hlavy dohromady a začali zjišťovat, jakým způsobem vložit reklamy do svých blogů.

Protože to byli bystří hoši, následovali rady z článku Jak a kde vytvořit blog a používali WordPress. Díky tomu jim stačilo nainstalovat si některý z bezplatných pluginů. Ve svém AdSense účtu si nechali vygenerovat kód pro zobrazování reklam. Ten zkopírovali a prostřednictvím pluginu vložili do zdrojového kódu svých blogů.

Jak maximalizovat zisky ze zobrazených reklam

Uběhl měsíc. Kluci se podívali do svých účtů a začali analyzovat zisky.

Pro začátek to vůbec nevypadalo špatně. Zjistili však, že Pepík vydělává víc než Jepík a Lepík dohromady. A to i přesto, že jeho blog má ze všech tří nejnižší návštěvnost.

To je přivedlo k myšlence, že zajisté budou existovat nějaké šikovné triky, jak zvýšit profit ze zobrazených reklam. Začali tedy pátrat po nových strategiích. A našli jich hned několik.

Přemýšlej dvakrát, než vybereš téma svého blogu či webu

Zjistili, že téma stránky dokáže extrémně ovlivnit průměrný výdělek za kliknutí. Například blog o nových mobilních telefonech získá za proklik mnohem více než třeba diskusní fórum o celebritách.

Zpravidla platí, že návštěvníci webu, kteří mají potenciál něco koupit, vydělají webmasterům slušnější částky než ti, jež přišli jen zabít čas. Zároveň funguje neviditelná ruka trhu – čím konkurenčnější oblast, tím více se inzerenti předhání v co nejvyšších nabídkách.

Pepík nastínil otázku, zdali to tedy znamená, že nemá smysl vytvářet obsah zaměřený například na zábavu. Zatímco Jepík argumentoval tím, že se to kvůli nízké ceně za kliknutí příliš nevyplatí, Lepík byl jiného názoru.

Na weby s volnočasovými tématy totiž mnohem snadněji dostaneme návštěvníky. Neexistuje zde taková konkurence. Zároveň poptávka z řad čtenářů po takovémto obsahu nikdy neutuchá. Pokud by se kluci naopak zaměřili na některé z nejvýdělečnějších témat, jako třeba pojištění, sice by dostávali horentní sumy za každé kliknutí na reklamu, ovšem zajistit si slušnou návštěvnost by jim kvůli obrovské konkurenci trvalo mnohonásobně déle.

Protože naši tři mladí blogeři doposud sbírali zkušenosti na poli online marketingu, rozhodli se pro zlatou střední cestu. Pro své budoucí články si našli témata, o nichž předpokládali, že je zvládnou umístit na předních pozicích ve vyhledávačích. Zároveň se snažili, aby jejich obsah přitahoval alespoň částečně návštěvníky, kteří by jej četli proto, že činí nákupní rozhodnutí. V budoucnu tak budou publikovat více recenzí a porovnání různých produktů či služeb.

Teď se asi ptáš, jak zjistili, která témata mají slušný výdělečný potenciál a jaká ne. Použili 2 nástroje, z nichž vydolovali potřebná data:

  • Google keyword planner (plánovač klíčových slov): Google Ads nabízí svým inzerentům možnost zjistit si dopředu odhadovanou průměrnou cenu za klik na různá klíčová slova. Pokud si to chceš vyzkoušet, nemusíš vytvářet žádnou reklamní kampaň. Stačí ti zaregistrovat se zdarma do Google Ads a získáš přístup k tomuto nástroji.
  • SEMrush: CPC map od SEMrush sice ukazuje data jen z pár zemí, ale i tak ti dá velice dobrou představu o tom, co by ti mohlo fungovat. Jestliže si prostuduješ statistiky z různých států, zjistíš, že nejvýdělečnější témata v USA mají nejvyšší cenu za klik i v jiných zemích.

Když ještě chvíli zůstaneme u CPC map a podíváme se na následující graf publikovaný na této stránce, zjistíme, že průměrná cena za proklik se může u různých oborů dramaticky lišit:

Cena za proklik v různých oborech

A pokud analyzujeme konkrétní klíčová slova, nalezneme i taková, jež by ti v přepočtu na české koruny vydělala i přes tisícovku za jediné kliknutí. Sice se rozhodně nejedná o snadný či rychlý výdělek – k dosažení takových výsledků potřebuješ ovládat angličtinu a prosadit se v extrémně konkurenčním oboru. Ale ty výnosy jsou doslova brutální:

Nejdražší klíčová slova

Ve chvíli, kdy najdeš klíčová slova s atraktivní cenou za proklik, vytvoř kvalitní obsah na dané téma. Umísti do něho reklamy AdSense a zajisti si decentní návštěvnost pomocí strategií z e-mailového kurzu Jak vydělat na internetu.

Zvaž publikování obsahu v jiných jazycích

Pepík se ve škole učil anglicky, Jepík německy a Lepík španělsky. Proto je napadlo, že kdyby si vytvořili i cizojazyčné verze svých blogů, mohli by si přijít na ještě lepší peníz.

A měli pravdu.

Návštěvníci ze zemí jako USA, Velká Británie, Německo či Španělsko vydělávají výrazně více než Češi. A tak si logicky mohou dovolit i pořádně utrácet. Inzerenti se tudíž dost perou o jejich pozornost. To se odráží ve vyšší ceně za kliknutí.

Když se naši mladí blogeři vrátili k nástroji CPC map od SEMrush a prostudovali si data z různých zemí, měli jasno. Kromě české verze zkusí štěstí i na zahraničních trzích.

Cena za kliknutí v různých zemích

Publikuj ve správnou chvíli ten správný obsah

Zatímco Pepík a Jepík publikovali tzv. evergreen obsah (tj. témata, která i s postupem času zůstávají relevantní, např. recepty), Lepík se zaměřoval na aktuální dění ze svého oboru. Díky tomu si uvědomil zajímavý fakt.

Když studoval statistiky návštěvnosti v Google Analytics, všiml si u některých článků sezónních výkyvů v počtu čtenářů. Třeba před Vánoci se více lidí přišlo inspirovat při výběru dárků. Recenze klimatizací se těšila největší oblibě v červenci a srpnu, zatímco tipy na nejefektivnější radiátory zaznamenávaly nejvýznamnější příliv návštěvníků na začátku zimy.

Když se nad tím společně zamysleli, uvědomili si, že existuje nespočet příležitostí, jak výběrem vhodného tématu přivést na blog více čtenářů a tím zvýšit i profit ze zobrazovaných reklam.

V závislosti na zaměření tvého webu můžeš udělat to samé. Zjisti si, zdali tvá cílová skupina má nějaké sezónní zájmy. Pokud ano, načasuj podle toho publikaci toho správného obsahu.

Umísti reklamy tam, kde na ně návštěvníci budou nejvíce klikat

Pepík často pročítal zkušenosti ostatních blogerů. Zjistil, že některým se podařilo výrazně zvýšit zisky testováním různých umístění reklamních jednotek. Našli se i tací, kteří zvládli tímto způsobem svůj průměrný měsíční profit zněkolikanásobit.

Všichni tři se tak vrhli do vlastních experimentů. Co zjistili?

  • Existuje funkce zvaná Auto ads: Pokud jí využiješ, nemusíš se o nic starat. AdSense vloží reklamy na různá místa automaticky. Vyzkouší všechny možné pozice a vyhodnotí, co funguje nejlépe. Podle ohlasů uživatelů to umělá inteligence zvládá obstojně, nicméně zkušený marketér zatím stále dokáže dosáhnout lepších výsledků vlastními silami. Proto raději Auto ads nepřeceňuj a udělej si několik A/B testů.
  • A/B testování je základ: To, co funguje Pepíkovi, nemusí přinést žádné závratné výsledky Jepíkovi. Ber proto všechny tipy na vhodné umístění reklamních jednotek jako výchozí bod pro vlastní testování, ne jako zaručený návod na zvýšení míry prokliku (CTR). Prostě vyzkoušej umístit inzeráty 50 % času na jedno místo a 50 % doby na jinou pozici. Následně porovnej výsledky a uvidíš, co se ti osvědčilo více.
  • Určitá umístění reklamních jednotek zpravidla fungují lépe než jiná. Ačkoliv design každého webu je unikátní, a tudíž uživatelé budou reagovat různě, existuje pár vcelku osvědčených strategií. Proto se ti vyplatí dát reklamy na následující pozice a otestovat, které z nich ti vydělají nejvíce:
    • Reklama v článku: Píšeš-li blog, tvoji čtenáři budou směřovat pozornost na obsah článku. Začleň reklamu přímo do něho a zajistíš si tak, že ji jen tak někdo nepřehlédne.
    • Above the fold: Jedná se o část stránky, kterou uživatel vidí, aniž by musel skrolovat. Plácneš-li jednu reklamní jednotku do této sekce, máš jistotu, že ji zahlédnou i ti, jež tvůj obsah nezaujme a rozhodnou se tvůj web opustit. Nezapomínej, že lidé používají různá zařízení s rozdílnými rozlišeními obrazovky. To, co se na ni vejde jednomu, druhý již nemusí vidět bez nutnosti posunout stránku níže. Proto někteří webmasteři preferují mít jednu reklamu úplně nahoře – ještě před navigačním menu.
    • Na reklamu v levém sidebaru lidé zpravidla klikají více než v pravém: Čteme zleva doprava. Způsob, jak si většina z nás prohlíží webové stránky, připomíná písmeno F (tzv. F-pattern). Nejdříve ji prolétneme očima v celé její šíři. Pokračujeme pohledem níže a už tolik nekoukáme vpravo. Následně jen scanujeme text. Prohlížíme si začátky odstavců a rozhodujeme se, zdali pro nás má smysl si je přečíst. Prostě se většinu času díváme do levé části obrazovky. Proto tu samou reklamu v levém sidebaru návštěvníci zaregistrují mnohem častěji, než kdybys ji umístil/a do pravého.

Co je to bannerová slepota a jak se jí bránit

Pepík, Jepík i Lepík aplikovali všechny tyto strategie. Po pár měsících si sedli nad statistikami výdělků a po jejich shlédnutí překypovali spokojeností.

Nicméně všimli si jednoho detailu, který se rozhodli ještě poladit.

Zjistili, že jim všem každých pár týdnů nepatrně klesá míra prokliku. Žádná tragédie. Pořád dosahovali slušného CTR. Protože jim návštěvnost rostla a rostla, i přes mírně klesající procento kliknutí na reklamy vydělávali každým měsícem zajímavější obnosy.

Nicméně Lepík s nosem přilepeným k monitoru se nekompromisně vrhl do hledání řešení. Zjistil, že pravidelní čtenáři často podléhají psychologickému fenoménu zvanému bannerová slepota.

Jak vzniká bannerová slepota

Jak Pepík správně poznamenal, lidi nechodí na naše blogy kvůli reklamám. Zajímá je vlastní článek.

Pokud často navštěvují ten samý web, zapamatují si, na kterých místech zobrazujeme AdSense jednotky. A naučí se je ignorovat. Přehlíží je. Prostě jako by se na stránce vůbec nevyskytovaly.

Jak zmírnit dopady bannerové slepoty

Jepík hledal nějaké elegantní řešení. Ukázalo se, že většina zkušených blogerů jednoduše občas změní místa reklamních jednotek.

Možná sis otestoval/a, že nejvyšší míry prokliku dosáhneš například jejich umístěním pod titulek článku. I v takovém případě se ti může vyplatit sem tam je přesunout na jinou pozici.

Pokud totiž tvoji návštěvníci uvidí reklamy vždy na různých místech, nezapamatují si je všechny tak snadno. Nedokáží je v takové míře podvědomě ignorovat. Efekt bannerové slepoty se tak výrazně sníží.

Pokud nechceš měnit umístění reklamních jednotek, pomůže ti další malý trik. Změň jejich velikost. Jestliže používáš například jednu o rozměrech 300 x 250 pixelů, vyměň ji občas za 300 x 600 pixelů.

AdBlock a jak se mu bránit

Naši mladíci se jednoho dne rozhodli opět o něco zefektivnit monetizaci svých blogů. Ovšem nemohli přijít na žádný rozumný nápad. A tak seděli před zapnutými počítači a dloubali se v nose tak dlouho, až v jeden okamžik Pepík namísto holuba vylovil z hlavy velice rozumnou myšlenku.

Vzpomněl si, jak se Lepík nedávno ostatním kamarádům chlubil, že objevil skvělý doplněk prohlížeče. Jmenuje se AdBlock a jak jeho název napovídá, dokáže blokovat reklamy na webových stránkách. Zbavil se tak marastu, jímž někteří webmasteři dobrovolně zaplavují své stránky v zoufalé snaze vydělat si pár drobných navíc.

Jenže AdBlock blokuje nejen agresivní reklamy. Kluci si uvědomili, že jejich AdSense jednotky se nezobrazí nikomu z těch, kdo toto rozšíření používají.

Také jim došlo, že pokud dokáží alespoň nějaké procento svých čtenářů používajících AdBlock přesvědčit, aby reklamy na jejich blozích neblokovali, mohou se těšit na ještě vyšší výdělky.

A tak se nadále rýpali ve svých dutinách nosních, až našli možná řešení:

  • Požádat návštěvníky, aby povolili zobrazování reklam: Nejen AdBlock, ale i další nástroje na blokování reklam (např. uBlock Origin nebo blokátory zabudované přímo do prohlížečů jako třeba v případě Opery) umožňují, aby návštěvník přidal konkrétní weby na tzv. whitelist. Tímto způsobem povolí, aby se na nich reklamy zobrazovaly. Proč tedy nepožádat čtenáře blogu, aby tak učinili? Používáme-li WordPress, stačí si nainstalovat některý z bezplatných pluginů, díky nimž se uživatelům AdBlocku (a dalších podobných doplňků prohlížeče) zobrazí zpráva, v níž je požádáme, aby povolili zobrazování reklam na našem webu. Jestliže neběží na WordPressu, budeme potřebovat trochu programátorského umění, abychom docílili stejného efektu.
  • Nepustit nikoho na stránky, dokud nepovolí zobrazování reklam: Pokud chceme být drsňáci, můžeme podobným způsobem implementovat funkci, jež nikoho nepustí k našemu webu, dokud na něm nepovolí zobrazování reklam. Funguje to tak, že když plugin detekuje AdBlock, zobrazí návod, jak jej pro naše stránky deaktivovat. A ten nezmizí, dokud tak uživatel neučiní. Musíme si však uvědomit, že nám také může zmizet návštěvník. A už se nikdy nevrátit. Proto se toto poměrně radikální řešení vyplatí spíše v případě, že náš web nemonetizujeme žádným jiným způsobem (např. pomocí affiliate programů).

Co jsou to MFA weby a proč se jejich tvorbě vyhnout obloukem

Ještě než Pepík, Jepík a Lepík začali s blogováním, zvažovali i jiné formy online výdělků. Některé z nich po zralé úvaze zavrhli. Zejména se zařekli, že v žádném případě nebudou vytvářet takzvané MFA weby.

MFA znamená Made For AdSense. Prostě stránky dělané jen proto, aby je jejich provozovatel zaplnil reklamami AdSense. Zpravidla plné plků o ničem. Jen optimalizované na určitá klíčová slova, aby na ně přicházeli návštěvníci a klikali na reklamy.

Autoři MFA webů se často snaží oblbnout uživatele tak, že použijí takový design, aby jen těžko dokázal rozeznat inzeráty AdSense od hlavního obsahu stránky. Díky tomu na ně větší procento čtenářů omylem klikne.

Po přečtení pravidel Google AdSense kluci zjistili, že takovéto praktiky nejsou dovolené. Protože neměli zájem vytvářet nekvalitní weby a čekat, až jim Google zruší účet, rozhodli se nejít touto cestou.

Není všechno zlato, co se třpytí (ani AdSense)

Nebudu ti mazat med kolem huby. Vydělávat pomocí Google AdSense znamená, že budeš muset překonávat i některé překážky.

Mazání medu kolem huby

S jakými problémy se můžeš setkat?

  • Absence technické podpory: Arogance Googlu v tomto ohledu nezná mezí. Pokud jim platíš (jsi inzerent/ka), tak ti milerádi s čímkoliv poradí. Jestliže však u nich penízky neutrácíš, nýbrž vyděláváš, hovořit s někým z technické podpory se ti podaří leda tak zázrakem.
  • Bezdůvodná rušení účtů: Pokud vykradeš banku nebo někoho zabiješ, platí presumpce neviny. Nejsi zločinec, dokud ti neprokážou opak. Na internetu to zpravidla funguje obráceně. Na síti dominují soukromé firmy a ty mají jiné zájmy než nezávislé soudy. Google je v tomto ohledu jednička. Aplikuje princip presumpce viny. Má-li podezření, že děláš něco nekalého (třeba že si klikáš na vlastní reklamy), prostě ti účet zablokují. Když jsem četl spousty takovýchto svědectví v diskuzních fórech, moc jsem tomu nevěřil. Vždy jsem měl pocit, že ti, kteří si stěžovali na zablokování svých účtů, podváděli. Až se mi před lety stalo to samé. Přišel e-mail, v němž ani neuvedli důvod (takže jsem se ani nemohl bránit). Jen v něm byl odkaz na stránku se seznamem možných příčin zablokování mého účtu. Ještě si vybavuji, že šlo podat odvolání. To jsem udělal a s nějakou přiblblou výmluvou jej zamítli. Google ruší účty bez jakýchkoliv důkazů, že by webmaster podváděl, tak ochotně, že se toho už chytli i vyděrači. Požadují po provozovatelích webů „výpalné“. Pokud nezaplatí, slibují zahltit jejich stránky umělým trafficem vytvořeným pomocí robotů, což může vést k zablokování jejich AdSense účtu.

Znamená to, že je AdSense na hovno?

Jepík při nastolení tohoto tématu postupně odcitoval snad celý obsah slovníku sprostých slov. Lepík prohlásil, že kdyby za každý nespravedlivě zrušený AdSense účet zodpovědní lidé dostali jeden kopanec do řiti, museli by do konce života pracovat vestoje.

Nespravedlivě zrušený účet

Pepík to však neviděl tak pesimisticky. Přesvědčil své kamarády, že se nejedná o nepřekonatelný problém.

Ať již se rozhodneme podnikat v jakémkoliv oboru, čas od času budeme muset čelit nějakému svinstvu. Ačkoliv se živím online marketingem od roku 2000, ještě jsem nenarazil na jediný způsob, jak při podnikání jen slízat smetanu a vyhnout se občasným nepříjemnostem.

Takže hlavu vzhůru. To, že nedovolíš, aby tě podobné problémy zastavily, patří k důležitým vlastnostem úspěšných internetových marketérů.

V tuto chvíli tě však asi bude zajímat především následující – i kdyby ti jednoho dne zabanovali AdSense účet, můžeš se svým webem či blogem vydělávat nadále. A možná i výrazně více.

Pojďme se podívat jak.

Co dělat, když Google zruší tvůj AdSense účet

Protože Pepík bral svůj online projekt smrtelně vážně, snažil se připravit si „krizový plán“ pro případ, že by přišel o možnost vydělávat pomocí Google AdSense.

Po poradě s přáteli sestavil stručný list možných řešení:

  • Podat odvolání: Pokud ti bloknou AdSense účet, můžeš se proti tomu odvolat (tzv. Reconsideration request). Podle zkušeností provozovatelů stránek, kteří si tímto procesem prošli, to nemá o moc větší efekt, než kdybys učil/a prase snášet vajíčka. Občas to vyjde, ale příliš se na to nespoléhej.
  • Zajistit výplatu peněz: Nevím, jestli to Google stále dělá, ale dříve se choval velice vyčůraně. Blokoval účty ve chvíli, kdy na nich bylo dost nevyplacených peněz. A nějak došel k závěru, že by si je mohl nechávat. Kluci nebyli ochotni takovouto nehoráznost akceptovat. Proto si zjistili, že proti této praktice již byla v minulosti podána na Google žaloba. Skončilo to mimosoudním vyrovnáním, které Google vyšlo na $11 000 000 ($8 000 000 pro poškozené webmastery a $3 000 000 pro právníky). Proto byli připraveni podniknout legální kroky v případě, že by si chytráci v Google řekli, že jim jejich poctivě vydělané peníze nevyplatí.
  • Najít alternativu k AdSense: Protože AdSense patří obrovské firmě, hodně se o nich mluví. Někdy tak často, až by člověk získal pocit, že neexistuje jiná metoda, jak zpeněžit webové stránky. Ve skutečnosti máš na výběr z hromady alternativ. Na internetu nalezneš přehršel jiných reklamních sítí. Navíc můžeš monetizovat svůj web spoustou dalších způsobů (například affiliate programy). Mnohé z nich nabízí i větší výdělečný potenciál.

Jaké existují alternativy k Google AdSense

Pepík, Jepík a Lepík si stále více uvědomovali, že by neměli brát AdSense jako jediný způsob výdělku. Stejně jako strýček Skrblík diverzifikuje investiční portfolio, dobrý online marketér se snaží maximalizovat počet zdrojů příjmů.

Rozhodli se tedy otestovat pár alternativ. Přitom si všimli, že zatímco některé reklamní sítě nemají žádné požadavky na minimální návštěvnost stránek, jiné se do spolupráce s menšími weby příliš nehrnou.

Díky tomu si uvědomili, že se jim vyplatí investovat úsilí do jednoho pořádně navštěvovaného webu namísto do vícero menších. Otevřou se jim tak dveře do většího množství reklamních sítí. A je veřejným tajemstvím, že zejména ty vybíravější dokážou nabídnout webmasterům vyšší výdělky než Google AdSense.

Zjistili, že existují tisíce alternativ k Google AdSense. Každoročně vznikne moře nových reklamních sítí. Stačí zadat do vyhledávače výraz jako Ad networks a máš k dispozici hromadu možností, jež můžeš okamžitě začít testovat.

My se nyní podíváme jen na pár známějších.

České reklamní sítě

Pokud provozuješ web nebo blog v českém jazyce, nezapomínej, že i mnohé zahraniční reklamní sítě mají inzerenty z ČR. Koneckonců ani Google AdSense není česká služba.

Nicméně prvně se mrkněme na pár ryze českých.

Sklik

Sklik provozuje společnost Seznam.cz. Je to tak trochu takový český Google Ads.

Inzerenti, podobně jako u Google, mohou zobrazovat své inzeráty buď přímo ve výsledcích vyhledávání Seznamu nebo na partnerských webech. Ty, jakožto provozovatel/ka stránek, máš možnost na ně umístit jejich kontextové reklamy a dostat zaplaceno za každé kliknutí.

Jak funguje kontextová reklama

Sklik nemá žádný požadavek na minimální návštěvnost. Proto se hodí i pro začínající webmastery.

Kolik si s ním vyděláš? Podobně jako jiné CPC systémy ti vyplatí provizi z toho, co u nich utratí inzerenti. Co se její konkrétní výše týče, rozhodli se trochu tajnůstkařit. V často kladených otázkách uvádějí, že to považují za interní údaj, který neplánují zveřejnit.

Na rozdíl od Google AdSense nabízejí svým partnerům emailovou podporu. Od určité návštěvnosti dokonce můžeš požádat o osobní schůzku. Těžko říct, jestli to pro někoho může být užitečné, v každém případě mi to přijde velmi sympatické.

Jestliže se tvůj web těší slušné návštěvnosti a zaměřuje se na (pro Sklik) zajímavou cílovou skupinu, můžeš svěřit jeho monetizaci odborníkům ze Seznamu. Slibují, že zrealizují různé A/B testy, aby zjistili, co na tvých stránkách funguje nejlépe. Ušetříš tak čas, který můžeš investovat do jejich propagace nebo do tvorby obsahu.

Etarget

Etarget patří mezi veterány na poli reklamy zpoplatněné za kliknutí. Vznikl již v roce 2002.

Najdeš v něm standardní funkce, jež bys očekával/a od takovéto služby. Zaregistruješ se do jejich partnerské sítě, získáš kód pro vložení do stránky a vyděláváš za každé kliknutí na některou z jejich reklam.

Podobně jako u Skliku ani Etarget neuvádí, kolik procent z útraty inzerentů ti přesně vyplatí. Vzhledem k tomu, že výše provize patří pouze mezi jeden z mnoha faktorů, jež ovlivní výši tvých výdělků (záleží hlavně na návštěvnosti a cílové skupině), prostě je vyzkoušej a porovnej výsledky s jejich konkurenty.

Zahraniční reklamní sítě

Zatímco v České republice na příliš alternativ k Google AdSense nenarazíš, zahraničními nabídkami se můžeš probírat celé dny a noci a stejně nemáš šanci je projít všechny. Aby z tohoto přehledu nevznikl nekonečný článek, představíme si jen několik z největších.

Media.net

Media.net blogeři často označují za hlavního konkurenta AdSense. Mnozí na základě svých zkušeností tvrdí, že jim spolupráce s touto společností přináší nejvyšší RPM (Revenue Per Thousand Impressions – zisk za každých 1000 zobrazených reklam).

Mají zájem o stránky, jejichž návštěvníci pocházejí převážně ze Spojených států, Kanady a Velké Británie. Pokud tedy provozuješ web v češtině, zvaž raději spolupráci s jinou firmou.

Stejně tak se nehodí pro začínající online projekty. Ve svých podmínkách sice neuvádí žádnou konkrétní minimální požadovanou návštěvnost, zmiňují však, že by web měl mít rozumný traffic.

Vydělané peníze ti zašlou buď bankovním převodem nebo na Payoneer.

Infolinks oceníš i v případě, že zobrazuješ na svém webu AdSense. Jedná se totiž nejen o zajímavou alternativu, ale i o skvělý doplněk k ostatním reklamním plochám.

Nabízí relativně neobvyklý reklamní formát zvaný InText Ads. Ten snadno zkombinuješ s tradičními reklamami a zvýšíš tak výdělečný potenciál svých stránek.

Podobně jako v případě jiných reklamních systémů zanalyzuje obsah stránky. Zjistí, o čem pojednává. Na základě toho vybere vhodné inzeráty. Ty však nezobrazuje klasickým způsobem. Místo toho přímo v textu podtrhne dvojitou čarou určitá slova a promění je tak v reklamní odkazy.

Pokud například napíšeš článek o hostování webů, někde v jeho textu se dvojitě podtrhne slovo webhosting. Když nad něj čtenář najede myší, zobrazí se mu inzerát.

PropellerAds

PropellerAds také patří mezi největší reklamní sítě na světě. Jestliže se jim rozhodneš dát šanci, dostaneš na výběr z několika reklamních formátů.

Kromě klasické kontextové reklamy nabízí i agresivnější formy monetizace jako třeba popunder ads (taková ta okna s reklamou, co se otevřou automaticky, když návštěvník přijde na stránku). To se ti může hodit pro zpeněžení nekvalitních webů, u kterých předpokládáš, že už by se na ně stejně nikdo nevrátil.

Hodně lidí tyto otravné, ale relativně výnosné, reklamní formáty využívá tak, že nakoupí levné expirované domény, jež stále mají nějakou návštěvnost. Zaprasí je vyskakovacíma oknama apod. Dokud jejich návštěvnost neklesne na nulu, vydělávají na nich.

BuySellAds

BuySellAds se ti bude líbit, pokud do budoucna zvažuješ prodávat reklamní prostor na svém webu přímo (bez prostředníka).

Tento způsob monetizace obvykle obnáší o něco více práce za více peněz. Na jednu stranu si hledáš inzerenty vlastními silami, na druhou stranu si ponecháš celou částku. O výdělek se nedělíš s reklamní sítí.

Díky BuySellAds si můžeš snadno vyzkoušet, jak by ti tento model vyhovoval. Nemusíš si totiž shánět inzerenty sám/a po všech čertech. Zaregistruješ se u této služby a tvé stránky se objeví na jejich online tržišti. Zde je naleznou inzerenti. Pokud je tvůj web zaujme, koupí si na něm reklamu.

Máš zde zcela pod kontrolou ceny. Ty totiž neurčuje reklamní síť, ale přímo ty. Pro začátek je můžeš nastavit nízko a ve chvíli, kdy budeš pravidelně vyprodávat svůj reklamní prostor, je postupně navyšovat.

BuySellAds si samozřejmě bere provizi, takže najít si inzerenty vlastními silami by pro tebe bylo výnosnější. Nicméně hodí se perfektně na vyzkoušení si tohoto modelu monetizace stránek. Díky tomu, že hodně zadavatelů reklamy navštěvuje jejich tržiště, snadno si otestuješ, jaké bys měl/a nastavit ceny. Také si uděláš obrázek o tom, z jakých oborů pocházejí firmy, jež mají největší zájem o tvůj reklamní prostor.

Taboola

Taboola ti pravděpodobně přijde vhod, pokud:

  • Provozuješ blog.
  • Preferuješ inzeráty, které čtenáři budou vnímat spíše jako užitečný obsah než jako reklamu.

Když si prohlédneš pár náhodně vybraných blogů, zjistíš, že většina z nich zobrazuje ve spodní části odkazy na související články. A zde přichází ke slovu Taboola. Místo klasických inzerátů ti do stránky přidá odkazy (společně s náhledovými fotografiemi) na články na jiných blozích. Jinými slovy – něco, co tvoji čtenáři mohou považovat za užitečné a co tobě vydělá peníze pokaždé, když na ně někdo klikne.

AdCash

AdCash se díky spolupráci se stovkami tisíc webmasterů také řadí mezi největší reklamní sítě světa.

Dají ti na výběr z nejrůznějších formátů. Ať již preferuješ klasické bannery, agresivnější formy reklamy jako popunder ads či inovativní push notifikace, přijdeš si na své.

MGID

MGID funguje podobně jako Taboola. Snaží se, aby inzeráty působily na uživatele co nejvíce přirozeně.

Když si projdeš nastavení ve svém uživatelském účtu, nalezneš tam možnost zadat, jaký druh obsahu chceš propagovat. To ti pomůže zobrazovat reklamy, jež mají větší šanci přinést tvým čtenářům užitek.

Online kurz zdarma

Nauč se vydělávat pomocí vlastních stránek či blogu

Spousta lidí se živí online. Někteří i dost slušně. Chceš se stát jedním z nich? Emailový kurz na míru dle tvých zkušeností a znalostí. Zdarma. Jdeme na to?

Článek Jak vydělávat s Google AdSense má 2 komentáře:

Chybí tu několik VELMI podstatných informací:

1) Pro používání AdSense MUSÍM mít živnosťák a MUSÍM být osoba identifikovaná k DPH nebo plátce DPH. Jinými slovy, kvůli pár tisícům za rok je to naprostý nesmysl, protože musím řešit kontrolní hlášení, složitější účetnictví a riskuji pokuty v řádu desítek tisíc za pouhé administrativní chyby.

2) AdBlock zásadně nepovoluji a stránky vynucující vypnutí jdou nevratně do blacklistu. Důvod je prostý, protože nejde jen o reklamu, ale také o šmírování uživatelů. AdSense možná není až takový problém, ale zbylé javascriptové prasárny nalepené k reklamám už šíří i malware a tedy vypínat AdBlock je pro mě bezpečnostní hrozba. Kdyby po mě nějaký web chtěl vypnout antivir, taky to udělám? Zrovna weby tlačící na vypínání AdBlocku jsou obvykle prošpikované skripty, vyskakovacími okýnky a dalším svinstvem.

Odpovědět

Díky za doplnění. Než se člověk vrhne na jakékoliv podnikání, určitě by si měl projít aktuální legální informace. Jak na toto téma, tak třeba věci ohledně ochrany soukromí. To se dotýká asi úplně každého.

Jinak hlavu vzhůru! Každý začínáme od nuly (až na malé výjimky, co třeba zdědí zaběhnutou rodinnou firmu). A pokud se chceme pohnout vpřed, překonávání překážek k tomu patří. Včetně těch otravných byrokratických. Často vidím šikovné lidi, jak se nechají zbytečně zastavit. Může nás to zbrzdit, ale nedovolme, aby nás to vyšachovalo ze hry.

Ta část komentáře týkající se AdBlocku by měla být povinnou četbou pro každého, kdo se chystá na svém webu implementovat nějaké opatření vůči jeho uživatelům. Z komunikace s dalšími lidmi bych řekl, že to hodně z nás cítí více či méně podobně.

Pokud se do něčeho takového pustíme, musíme hodně opatrně. Pamatuji si na velice decentní oznámení, kde autor stránek vysvětlil, kolik času mu zabírá tvorba obsahu a že neagresivní reklamy pro něj znamenají jediný zdroj příjmu. To byl jeden z případů, kdy jsem si na jeho webu AdBlock deaktivoval. Řekl bych, že abychom k něčemu takovému uživatele přesvědčili, musíme si získat jeho sympatie.

Co naopak asi moc nefunguje (třeba pro mě je to jako rudá barva na býka), jsou jakékoliv agresivní metody. V téměř 100 % případů si můžu informaci najít jinde, a tak téměř vždy odcházím.

Na druhou stranu si umím představit zcela odůvodněné použití té „drsňácké“ metody (tj. vypni blokování reklam, uživateli, jinak tě nepustím dál). Třeba některé služby na úpravu obrázků (např. TinyPNG) musí být hodně drahé na provoz. Jednak jediný uživatel tam může vytvořit dost velký datový tok a přenos dat něco stojí. Pak ta úprava, kterou script provede, pravděpodobně bude vyžadovat řádově vyšší zápřah serveru než načtení běžné stránky. Takže u něčeho takového bych chápal, pokud by provozovatel nebyl ochoten de facto platit za to, abych mohl používat jeho nástroj zadarmo a bez reklam.

Odpovědět

Napsat komentář

*
*
*
*