Jak vytvořit firemní stránku na Facebooku

Vytváříme atraktivní Facebook stránku, jež nám přivede nové zákazníky

Pavel se probudil uprostřed noci vedle zapnutého notebooku. Světlo monitoru, na němž dominovalo okno prohlížeče s otevřeným Facebookem, mu nedovolovalo pokračovat ve spánku. Zkušený psycholog by při pohledu na tuto scenérii pravděpodobně začal stanovovat diagnózu.

Pořádně by však přestřelil, pokud by usuzoval na závislost na sociálních sítích.

Ještě před pár hodinami Pavel diskutoval se svými kamarády o marketingovém využití Facebooku. Jakožto provozovatel restaurace hledal způsoby, jak do ní přivést nové zákazníky. Přátelé mu ukázali několik osvědčených strategií. Pln nadšení se okamžitě vrhl realizovat první z nich.

V čem spočívala?

Vytvořit Facebook stránku zvládne i cvičený mýval

Plánoval publikovat denní menu, občas přidávat fotografie těch nejpovedenějších receptů a sem tam okořenit obsah nějakým vtípkem. Ještě mu v hlavě rezonovala Radimova slova, jenž mu včera večer vysvětloval, jak začít:

„Pro tvé potřeby se hodí firemní stránka na Facebooku. K zaregistrování profilu ti stačí prohlédnout navigační menu a kliknout na odkaz nabízející jeho vytvoření. Objeví se ti průvodce. Zeptá se tě, čeho se tvá prezentace bude týkat. Dají ti na výběr z různých variant jako například sport, hudba atd.“

„V tvém případě zvolíš možnost Místní firma. Následně na tebe vykoukne seznam podkategorií. V něm nalezneš volbu Restaurace. Snaž se to nastavit správně. Ač o tom mnozí odborníci pochybují, nápověda tvrdí, že takto se tvůj obsah lépe dostane k těm, jež o něj mají zájem.“

„Poté tě čeká druhý úkol – vymyslet vhodné jméno stránky. Většina podnikatelů jednoduše zadá název své firmy. Stojí ale za to si uvědomit, že tyto profily si zpravidla vedou velmi dobře ve vyhledávačích a zobrazují se v nich na předních pozicích. Není tedy od věci zkusit za obchodní název přidat ještě nějaké klíčové slovo, na které by tě potenciální zákazníci mohli najít.“

„Patřím mezi jedny z mála ve městě, co se specializují na tradiční národní jídla,“ přemýšlel nahlas Pavel. „Pojmenuju ji tedy Restaurace u Pavla – česká kuchyně.“

Jak řekl, tak učinil. Odeslal vyplněný formulář a z obrazovky ho hned zdravila čerstvě vytvořená firemní stránka.

Získat návštěvníky a proměnit je v klienty, to je, oč tu běží

Pavel chápal, že bez základních úprav mu bude platná jak mrtvému zimník. Podnikl tedy nezbytné kroky, aby vypadala k světu:

  • Nahrál své logo jako profilový obrázek. Prezentace hned působila profesionálněji. Zároveň se díky tomu bude zobrazovat častěji v kanálu vybraných příspěvků.
  • Zjistil, že místo úvodní fotky se dá použít i video. Proto natočil minutovou nahrávku, v níž hlavní roli hrají nejlepší speciality z jídelního lístku. Oproti firemním profilům se statickými obrázky se teď na první pohled jeví jako hráč z vyšší ligy.
  • Sepsal krátký popis stránky. Zmínil v něm 2 důvody, proč si vybrat právě jeho restauraci. Ze včerejška si pamatoval, že takto zaujme nejen návštěvníky přicházející z Facebooku, ale i z vyhledávačů. Tento text totiž slouží jako tzv. meta tag description a často se objevuje ve výsledcích vyhledávání společně s titulkem webu.

Firemní prezentace si nemusí být podobné jako vejce vejci

„Šablony!“ problesklo Pavlovi hlavou. „Musím vybrat vhodnou šablonu, než budu pokračovat v úpravách.“

Ještě se mu téměř doslovně vybavovala řeč kamarádky Šárky, jež mu tento bod včera důrazně kladla na srdce. „Existuje jedna speciálně určená pro restaurace,“ vysvětlovala. „V nastavení najdeš odkaz Šablony a karty. Klikni na něj a místo té výchozí vyber Restaurace a kavárny. Ušetříš si spoustu práce, protože takto během chvilky změníš řadu věcí, které bys později editoval jednu po druhé.“

„Nyní klikni na tlačítko Upravit informace o stránce a vyplň vše podstatné. Určitě nevynechej adresu, aby tě zájemci nemuseli hledat jak jehlu v kupce sena. Zadej telefonní číslo, které jim poslouží pro rezervace. Nebuď líný vyplnit otevírací dobu. Divil by ses, kolik lidí si navyklo chodit pro tuto informaci na Facebook. Pokud ji tam nenaleznou, riskuješ, že půjdou utrácet své peníze jinam.“

„Poté tě čeká poslední úkol, než začneš publikovat. Vytvoř call to action neboli tlačítko výzvy k akci. Klikni na Přidat tlačítko a vyber jednu z možností. V tvém případě bych zvážila variantu Rezervovat. Nicméně Kontaktujte nás nebo Zavolat mi také přijdou jako skvělé alternativy.“

Obsah je král, posaďme jej na trůn

Nikdo nemusel Pavlovi vysvětlovat, že s pouhým vyplněním základních údajů daleko nedojde. Nastal čas publikovat zajímavý obsah.

Dal si pozor, aby se vyhnul jedné z častých chyb začínajících správců stránek. Místo toho, aby v zápalu nadšení zaplavil timeline vším, co by mu přišlo na mysl, plánoval. Napsal několik statusů. Nevypustil je však do světa ihned. Využil funkce pro načasování příspěvků. Díky ní má teď ve frontě zásobu zajímavých publikací, které se budou automaticky zveřejňovat. Objeví se vždy jedna denně, v různých hodinách. Docílí tak toho, aby se zobrazovaly mezi prvními uživatelům navštěvujícím tuto sociální síť v jakoukoliv dobu.

Co všechno sdílel se svými budoucími fanoušky?

  • Každé ráno měl nachystáno polední menu. Nebyl líný nafotit všechna svá jídla. Pomocí nástroje Canva si vytvořil jednoduchou šablonu. Díky ní během minuty proměnil fotografie v atraktivní jídelní lístek, z něhož si nejeden uživatel poslintal klávesnici.
  • Nebál se přidávat netradiční recepty. Chápal, že většina lidí nemá čas si je připravovat doma. Dostanou-li chuť si na nich smlsnout, přijdou do jeho restaurace.
  • Vymýšlel testy a kvízy. Samozřejmě takové, které měly něco společného s gastronomií. Většina z nás se ráda pochlubí v komentářích, známe-li správnou odpověď. A zde začíná skutečná magie – test se zobrazí i některým přátelům komentujících. Zvyšuje se tak dosah příspěvku a s trochou štěstí se může stát virálním.
  • Na každý měsíc nachystal jednu soutěž. Jako ceny věnoval například večeři pro dva. Tím si zajistil, že všichni účastníci budou mít zájem o to, co nabízí, a tudíž se bude jednat o potenciální klienty. Pro účast postačí příspěvek sdílet nebo ho okomentovat. Podobně jako v případě testů a kvízů se tak snažil o maximální možné šíření soutěže.
  • Pomocí dotazů typu „Co byste rádi viděli na jídelním lístku příští týden?“ nebo „Sestavuji víkendové menu. Hlasujte pro některou z těchto možností.“ nejen zapracoval na zvýšení věrnosti klientů, ale především na získání cenné zpětné vazby. Není nad to zjistit, které naše produkty mají zákazníci nejraději a následně s touto informací pracovat v rámci marketingových strategií.

Do budoucna také plánoval sdílet pozitivní komentáře od svých návštěvníků. Proč? Každý z nás si pravděpodobně všiml, že my lidé se v určitých ohledech až tak nelišíme od zvířat. Shlukujeme se ve smečkách a, ať se nám to líbí nebo ne, máme tendenci podléhat stádnímu efektu. Psychologové tento fenomén pojmenovali social proof a zveřejňování pochvalných recenzí patří mezi typické způsoby jeho využití v podnikání.

Stránka bez fanoušků = studna bez vody

Pavel se následující den znovu sešel s Radimem, od něhož již jedenkrát získal cenné rady ohledně firemních Facebook stránek. Tentokrát s ním chtěl detailněji probrat, jak maximalizovat jejich návštěvnost.

Usadili se do pohodlného gauče. Radim se z hluboka nadechl a spustil:

„Než začneme řešit, jaké kroky bys měl podniknout, řeknu ti, co v žádném případě nedělat. Nenakupuj fanoušky. V konečném důsledku bys na tom prodělal gatě.“

„Já jsem ale viděl nabídky za pár korun,“ podivil se Pavel, „tak bych to rád zkusil. V nejhorším to nezafunguje. Nemyslíš, že tak malá investice za to stojí?“

Radim nebyl stejného názoru. „Ve skutečnosti by se ti vyplatilo vyhodit ty peníze z okna. Nákupem lajků nejenže nic nezískáš, ale dokonce si uškodíš. Pamatuješ si, jak jsme nakousli téma dosahu příspěvků?“

„Pokud se nepletu, mluvili jsme o tom, že jen relativně malé procento fanoušků uvidí mé publikace,“ zavzpomínal Pavel. „Také si vybavuji, že se zobrazí spíše těm, kteří je častěji lajkují, sdílí nebo komentují.“

„Přesně,“ souhlasil Radim. „Ta interakce hraje roli při výpočtu tzv. EdgeRanku, algoritmu, jenž rozhoduje, kdo tvůj obsah uvidí a kdo ne. Pokud si nakoupíš lajky, bude se jednat buď o roboty nebo uživatele bez sebemenšího zájmu o tvé statusy. Budou tě prostě ignorovat. Facebook z toho vyvodí, že tvůj obsah stojí za houby a omezí jeho zobrazování i skutečným fanouškům.“

„Pojďme se ale podívat na metody, které fungují. Zmiňoval jsi, že plánuješ organizovat soutěže. Využij je k propagaci stránky. Dej do pravidel, že pro účast je třeba ji lajknout. Na Facebooku existují komunity uživatelů, kteří společně sdílí odkazy na online soutěže. Zapoj se a přidej link na tu tvou. Potom zagoogli a najdi weby, jež se specializují na tuto oblast. Některé ti dovolí vložit odkaz zdarma.“

„Dále nezapomínej na přímý kontakt se zákazníky. Můžeš je buď jen tak požádat, aby sledovali tvou stránku nebo je ‚uplatit‘. Pokud jim u tebe chutná, moučník zdarma za jedno To se mi líbí určitě budou vnímat jako dobrý obchod.“

„Baví tě komunikovat s ostatními ve skupinách? Před několika měsíci Facebook zavedl novinku, která si tě potěší. Povolí-li to administrátor, mohou se členy komunity stát nejen jednotlivci, ale i stránky. Jestli jsi členem nějaké místní skupiny, zapoj se do diskusí a používej k tomu firemní profil. Místo tvého jména uživatelé uvidí název tvé restaurace. To znamená přímou reklamu. Zároveň na něho mohou kliknout, a pokud je zaujme, stát se fanoušky.“

„Nenechávej stranou ani své přátele. Představ jim nově vytvořenou prezentaci prostřednictvím svého osobního účtu. Určitě se mezi nimi najde pár jedinců, co si k tobě rádi zajdou na českou klasiku. Také s nimi jednou za čas sdílej ten nejzajímavější obsah z firemního profilu. V neposlední řadě využij tlačítka Pozvat přátele v pravém sloupci.“

„Spolupracuj s ostatními podnikateli. Jakmile budeš mít slušnou fanouškovskou základnu, nabídni jim jednoduchý deal – ty zmíníš jejich stránku, oni zase tvou. Nejlépe ti to bude fungovat s firmami z příbuzných oborů, s kterými si přímo nekonkuruješ.“

„Pokud nejsi škrt, investuj pár stovek do Facebook Ads. Jedná se o reklamní systém, který najdeš ve svém účtu. Začít můžeš s minimálními náklady. Navíc mají speciální druh kampaně pro podnikatele jako jsi ty, jenž slouží k navýšení počtu fanoušků. Ohlídej si cílení inzerátu – potřebuješ lajky z tvého města a okolí, ne od lidí z druhého konce republiky.“

Dvakrát měř, jednou řež aneb nezapomínejme na statistiky

Uplynuly 3 týdny plné dřiny a odříkání. Pavel úspěšně zrealizoval vše, co mu Radim doporučil.

Zároveň cítil obrovskou zvědavost.

Zatímco jeho restaurace se začínala víc a víc plnit hosty, v hlavě se mu hemžily otázky jako Našli mě díky Facebooku? Kolik lidí vůbec vidělo mé příspěvky?

V tuto chvíli ještě netuší, co my, jakožto nezávislí pozorovatelé jeho příběhu, již předem víme. Jakmile se příště naloguje do svého účtu, všimne si odkazu Přehledy v horním menu. Klikne na něj a nalezne statistiky, jež mu pomohou nalézt odpověď.

Zjistí tak, co funguje nejlépe a zaměří se na to. Uvědomí si, že některými aktivitami naopak jen ztrácel čas. Příště již stejnou chybu nezopakuje. Díky tomu bude pracovat efektivněji a veškeré jeho úsilí bude přinášet ještě více ovoce.

Online kurz zdarma

Nauč se vydělávat pomocí vlastních stránek či blogu

Spousta lidí se živí online. Někteří i dost slušně. Chceš se stát jedním z nich? Emailový kurz na míru dle tvých zkušeností a znalostí. Zdarma. Jdeme na to?

Napsat komentář

*
*
*
*