Facebook stránka - statistiky

Vše, co by správci Facebook stránek měli vědět o statistikách

Psal se rok 2084. Kamila ležela na měkkém lůžku v místnosti s vysokým stropem.

Největší expertka na vyhodnocování statistik Facebook stránek 21. století nevěřila svým očím. Po sále procházel zástup osob v bílých pláštích. Na hlavě cítila chlad z připevněného senzoru. Od něho vedl kabel k futuristicky vyhlížejícímu počítači.

Zatímco Kamila bude ještě dlouho dumat nad tím, co se přihodilo, my si to povíme hned teď.

Jak ze statistik vyždímat maximum užitečných dat

Konglomerát složený z nejmocnějších firem světa ji unesl nedávno vynalezeným strojem času do budoucnosti. Proč právě ji?

Díky své neopakovatelné schopnosti interpretovat statistiky stránek na Facebooku a vyvozovat z nich závěry vedoucí k multiplikaci zisků pro ně představovala poslední díl dlouhá léta skládané mozaiky. S její pomocí Konglomerát ekonomicky ovládne svět.

K hlavě jí připojili čtečku myšlenek. V roce 2084 však zabezpečení přenosu dat z mozku na vzdálený server stále podceňují. Využili jsme toho a podařilo se nám zachytit část informací.

Veškeré triky, jež padnou do rukou Konglomerátu za pár desítek let, tak můžeš využít ve svém podnikání hned teď. Pojďme se na ně podívat.

Než je budeme moci interpretovat, musíme je nejprve najít

Pokud jsi doposud netušil/a, že vůbec nějaké statistiky firemních profilů existují, vydej se následující cestou:

  • Otevři Facebook a naloguj se do svého účtu.
  • Vyhledej stránku, jejíž statistiky tě zajímají.
  • V její horní části klikni na položku Přehledy.

Kamila vždy využívala souhrnných informací v této sekci k rychlému odhalení jakýchkoliv anomálií. Pokud například v jednom dni přibylo hodně fanoušků, neuniklo to jejímu pohledu. Posléze si zobrazila detailnější data, zjistila příčinu a navrhla strategii, aby se tento pozitivní jev opakoval co nejčastěji.

Fandové přibývají, občas ale i mizí. Proč?

Poté zpravidla klikla na odkazy Sledující a To se mi líbí. Zde se nachází několik grafů, které nám přinesou více užitku, než by se na první pohled zdálo.

Celkový počet lidí sledujících stránku nám ukáže čísla za jednotlivé dny.

Čistý počet sledujících nám poví, kolik fanoušků nám přibylo, popřípadě ubylo. Potěší možnost zjistit, zdali za jejich případné přírůstky mohou placené reklamní kampaně či se jedná o organické lajky (tj. lidi, kteří prostě naši stránku našli a líbila se jim – ať již přímo na Facebooku nebo třeba díky odkazu na firemním blogu).

Kdo by se rád nepokochal pohledem na přírůstek nových fanoušků, že? Nicméně Kamila zde analyzovala zejména úbytky. Jestliže některý den jejich množství výrazně převyšovalo průměr, zkontrolovala všechny publikace z předcházejících 24 hodin. Snažila se identifikovat ty, jež se mohly podepsat na tomto výkyvu. Občas tak odhalovala chyby, ze kterých se následně poučila.

Kde ke sledování stránky došlo, jak již název grafu napovídá, zobrazuje, který z kanálů nám generuje nejvíce nových fanoušků. Stejně jako by byla škoda nepodojit krávu, jež dává mléko, stojí za to zjistit největší zdroje sledujících a vytěžit z nich vše, co se dá.

Dosah aneb čte vůbec někdo naše příspěvky?

Kamila vždy na konferencích varovala, že ne každý fanoušek uvidí všechny naše publikace. Ve skutečnosti se zobrazí jen k malému procentu z nich.

Metrika, jež nám dá jakouž takouž představu o tom, ke kolika lidem se naše statusy dostanou, se nazývá dosah příspěvků.

S pomocí stejnojmenné sekce statistik i tak většinou dokázala vyzrát na zákeřný Facebookový algoritmus zvaný EdgeRank. Ten, zjednodušeně řečeno, rozhoduje o tom, co komu ukáže v news feedu.

Obvykle jen letmo prohlédla první grafy. Nejvíce času trávila analýzou reportů Reakce, komentáře, sdílení a další a Reakce. Pokud totiž chceme, aby se naše publikace šířily jako lavina, neobejdeme se bez zapojení uživatelů. Čím více komentují, lajkují nebo sdílejí, tím většího dosahu se dočkáme.

Proto si odsud nejednou odskočila na report Příspěvky. Zde se snažila identifikovat statusy, jež vyvolaly nejvíce reakcí. Ty potom dopodrobna analyzovala a hledala, co mají společného. Vždy přišla na určité vzorce, které následně aplikovala na budoucí obsah. Čas od času tak dosahovala až virálního efektu.

Pravidelně také kontrolovala nejobávanější graf mezi provozovateli stránek – Skrytí, nahlášení spamu a zrušení označení To se mi líbí. Facebook tyto uživatelské akce hodnotí jako signál nízké kvality publikací, na základě čehož snižuje jejich dosah. Včasnou analýzou těchto problémů je dokázala brzy odstranit a poté jim předcházet.

Zvykla si před zveřejněním čehokoliv pokládat sama sobě otázku: „Kdybych na tento obsah narazila já, sdílela bych ho?“ Pokud odpověď zněla ne, zamyslela se nad možnými zlepšeními.

Kolik lidí stránku navštěvuje?

Kamile nechyběl selský rozum. Chápala, že nikdo nebude nic sdílet, jestliže to prvně neuvidí. Zároveň měla na paměti závěry zahraničních studií. Ty hovořily jasně – nejaktivnější fanoušci jsou ti, kteří se pravidelně vracejí.

Proto považovala za důležité znát související metriky. Na ty se můžeme podívat i my v sekci Zobrazení stránky. Celkový počet návštěvníků a jeho vývoj v čase nám napoví, zdali propagace našeho firemního profilu nevázne. Vyčteme zde ale mnohem více.

Dozvíme se, jak si vedou jednotlivé oddíly naší prezentace, jako například Domovská stránka, Informace, Pracovní nabídky či Živá vysílání. Výraznější zájem či naopak nezájem o některou z nich nám trochu napoví o očekáváních naší cílové skupiny.

Další grafy nám prozradí pohlaví a věk návštěvníků. Dozvíme se také, z kterých zemí a měst pocházejí. Hodit se nám bude i informace o zařízeních, na nichž si naši stránku prohlíží.

Zřejmě nejužitečnější report najdeme pod názvem Nejlepší zdroje. Prozradí nám, odkud na firemní prezentaci proudí nejvíce lidí. S těmito informacemi můžeme nadále pracovat a maximalizovat tak příchozí traffic.

Chovají se návštěvníci stránky, jak si přejeme?

Při vytváření firemních profilů Kamila nikdy nezapomněla vytvořit tlačítko akce. Pokud ti tento pojem nic neříká, pak věz, že se jedná o odkaz pod hlavní fotografií, jenž jako administrátoři máme možnost nastavit různými způsoby. Třeba tak, aby uživatel po kliknutí přešel na náš web nebo nás mohl snadno kontaktovat.

Samozřejmě, že ji také zajímalo, kolik lidí toho využilo. Pro odpověď si chodila do sekce Akce na stránce.

Analyzovala zde data jako počty konkrétních akcí a kdo je činil. Zjišťovala o nich podrobné informace, například věk, pohlaví či kde žijí. Díky předchozím reportům znala profily uživatelů. Nyní si mohla ověřit, jak reagují na výzvu k akci. 

Jak?

Řekněme, že 70 % návštěvníků tvořili muži a 30 % ženy. Přesto na tlačítko kliklo více žen než mužů. Z toho usoudila, že stojí za to propagovat příslušnou nabídku mezi touto cílovou skupinou.

Nezapomínejme na Google Analytics

To, že nám Facebook dává k dispozici nějaká čísla, ještě neznamená, že jsou správná. Kamila je vždy doporučovala ověřovat. Jak na to?

Zpravidla zřizujeme firemní profil, abychom z něho směrovali traffic na náš web. Sdílíme linky na nové články na blogu, zmiňujeme naše služby, používáme call-to-action tlačítko atd. Ke všem těmto odkazům se vyplatí připojit UTM tagy. Poté můžeme pomocí Google Analytics ověřit počty kliknutí na jednotlivé publikace.

Zároveň zjistíme i to, co už nám Facebook nepoví. Například se dozvíme, že uživatelé, kteří klikli na určitý příspěvek, se často přihlašovali k odběru newsletteru nebo že díky jiné konkrétní publikaci jsme získali nové zákazníky.

S využitím dat z obou služeb tak zvládneme optimalizovat naše marketingové kanály jako celek a dosáhnout našich cílů.

Online kurz zdarma

Nauč se vydělávat pomocí vlastních stránek či blogu

Spousta lidí se živí online. Někteří i dost slušně. Chceš se stát jedním z nich? Emailový kurz na míru dle tvých zkušeností a znalostí. Zdarma. Jdeme na to?

Napsat komentář

*
*
*
*